Hej jag heter Angelica (ledsen, namnet är inte mer spännande än så) och jag är Same.

Vissa människor som kommer in i vår butik är inte helt, vad ska jag säga, utbildade i ämnet samer.
Nu ska jag vara oerhört försiktig med vad jag skriver, så ingen tar illa upp (såklart) men jag har funderat på det här ämnet ända sedan jag kom hit (vilket är ungefär 1000 år sedan) och idag träffade jag en man som fick bägaren att rinna över. Jag ska börja från början.

Jag är same.
Jag är född och uppväxt i ett hus i Storsätern, Idre, norra Dalarna. När jag var liten bodde vi i en kåta två veckor varje sommar. Jag har renar som är mina egna, och jag gick i en helt vanlig skola hela vägen upp till studenten. Jag läste samiska som modersmål (jag var inte ens särskilt bra i det), men det är det enda. Jag har en sydsamisk samedräkt, som jag enbart har på mig på samefester, bröllop, begravningar och andra speciella högtider (såsom skolavslutningar, midsommar osv). Annars gillar jag min svarta skjorta och höga klackar väldigt mycket. Jag bor i Frankfurt i södra tyskland där jag jobbar som nanny, på somrarna är jag med och märker kalvarna om jag inte jobbar. Jag pratar flytande Svenska och väldigt bra Engelska och Tyska. Min samiska är asdålig, men jag förstår mer än jag kan prata. Min pappa är renskötare och jobbar hela dagarna (är han inte i skogen är han på möten) och min mamma är konstnär och lärare i slöjd, bild och samiska. Jag är löjligt förtjust i korvstroganoff och tycker att renskav är en rent av tråkig (men god, visst) rätt. Samebyn jag är uppväxt i är inte en vanlig by utan området som vi (fyra familjer) bedriver renskötsel på. Vi är ungefär 35 st i samebyn (den är en av dom minsta i Sverige) och vi bor i allt från Idre, Storsätern och foskros till Falun, Mora, Göteborg och Frankfurt. Man kan inte "hälsa på" i samebyn, eftersom det inte finns en speciellt plats för den. Så fort man åker in i Idre så är man där. Gå upp på fjällen i grövelsjön - ni är där. Jag kan inte jojka, och skulle ni träffa på mig på stan skulle ni inte vända er om och stirra, eftersom jag ser ut som en helt vanlig svensk. Jag är stolt över att vara same, och lika stolt över att vara svensk. Jag tycker inte om vargar och andra rovdjur, men jag hatar dom inte. Bara för att man är same betyder inte det att man är varghatare, och samer skjuter inte vargar och andra rovdjur hit och dit hur som helst eftersom det är FÖRBJUDET!!!

Sådär, då har vi frågestund på det här.
Nu och aldrig mer, fråga vad ni vill och jag lovar att svara på alla frågor.

Lite bilder på mig och mina same-syskon.





Comments
Åabps skrev 2011-08-09 @ 13:12:09

Åhh! Jag har en! Jo, jag undrar: varför driver ni ut renarna på vägen? För att ni ska få pengar eller?



Åsså den här: är det sant att samer lägger sig nakna på fjället för att bli immun mot mygg?



Tacksam för svar...

URL: http://frokensvart.blogspot.com/
Aajkohke J skrev 2011-08-10 @ 19:35:50

Jo, jag undrar om du någonsin färdats till underjorden eller himmelen?



Och en till- har ni nå speciellt märke på kläderna? Så att en polis kan se skillnad på same o svensk på fjällen. Typ davids stjärnan?



Tacksam för svar
Emelie skrev 2011-08-10 @ 19:54:13

I sommras var jag på gatufesten, och på nattbussen hem sitter det två negrer (ursäkta mitt ordval, inget skällsord bara en förklaring) bakom mig och min kompis. Detta är två lite äldre, ca 35-40, och det hörs att dom bott i sverige länge, för de kunde bra svenska. Så börjar dom att kalla mig och min kompis för fjortisar osv, då kläcker min kompis ur sig "Ja och vart fan har du köpt din tröja då?", och till svar får hon, med lite hån i rösten, "Ah i Sameland".



Vi satt och drev lite med dom, inte rasistiskt, jag bland annat pratade samiska, utan som man kan göra med precis vem som helst. Då kliver en svensk kille i 25 års ålder fram, börjar skrika på mig och min kompis så hela bussen vänder sig om och tittar på oss. Han säger att vi är så fruktansvärt rasistiska, vi är så dumma i huvudet, och det är såna som oss som gör att vissa skäms för att vara svenskar. När han gått bak och satt sig, blev jag riktigt irriterad, gick bra, och frågade vad han menade.



Han tyckte precis som han hade skrikit, att det var bara vi som hade gjort fel, för att vi är svenskar, och alla svenskar som gör något mot utlänningar är rasister. Då drog jag upp att jag var same, dom gjorde narr utav mig, och jag frågade honom om han inte tyckte att det var lika rasistiskt? Då blev han tyst, och bad i stället om ursäkt för sina ord.



En svensk får inte göra något mot utlänningar för att bli kallad det ena och det andra, men en svensk/utlänning kan göra och kalla en same precis vad dom vill, utan att folk ens höjer på ögonbrynet. Och visst är det en sjuk värld vi lever i? Vi är nog mer normala än alla andra "tråkiga svenssons"..



Bra skrivet Angelica! :)

URL: http://eajn.webblogg.se/
Jenny skrev 2011-08-10 @ 20:57:12

Åh, jag är så glad att jag känner dig!

What do you want to tell me?

Name (required)
Remember me

Mail (will not be published) (required)

Website

Comment

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!