Att vara svensk varg är mer värt än att vara svensk same.

Jag läser vad SvD skriver om rennäringen vs. varg och blir rädd. Rädd, chockad och otroligt ledsen. Jag skulle kunna skriva hur långt som helst om detta ämne, men väljer att (just nu, idag) vara tyst. Jag vill bara göra alla uppmärksamma på vad som skrivs, hur sjukt det är att vargen anses mer värd att få finnas i våra fjäll och skogar än renar och samer. Vargen värderas högre än samer.

Jag kommer att återkomma till detta ämne, då det ligger mig varmt om hjärtat. Men just nu ska jag klä på mig, packa väskan och åka iväg och träna bort all ilska. Ilskan över okunnighet och över hur sverige behandlar samerna. Vi är också svenskar, har ni tänkt på det?

Läs artiklarna HÄR och HÄR. Hoppa över kommentarerna om du inte vill bli lika ledsen som jag.

Vid sådana här tillfällen skäms jag över att även vara svensk.

Comments
DagL skrev 2012-02-26 @ 18:21:09

Vad som diskuteras är ju statens bidrag till rennäring (som kan beräknas på olika sätt) jämfört med samhällets kostnad för varg. Det går att räkna så varg kostar mer för samhället än vad staten subventionerar rennäring med, det gör jag själv i en debattreplik till en tidning som kanske tar in den i morgon. Eftersom jag vill betona att varg är dyr brukar jag göra det. Det hindrar inte staten från att öka vargantalet. Men vad skall man dra för slutsatser av detta? Färre vargar hjälper inte rennäringen särskilt mycket. Järv, björn och lo är långt större problem. Vargen i fjällen är ett mycket litet problem för samerna fast du tycks tro det är stort, läs in problemet innan du kommer med synpunkter. Det är som sagt inte roligt för rennäringen att läsa en del kommentarer. Men det är inte lätt att säga vad som skall göras och av vem och varför och varför något behöver göras av någon utöver de renägande samerna, det är ju i första hand de som äger problemet.

URL: http://vargdag.wordpress.com/
Emelie skrev 2012-03-02 @ 11:49:13

Vad var det jag läste.. "Färre vargar hjälper inte rennäringen särskilt mycket. Järv, björn och lo är långt större problem. Vargen i fjällen är ett mycket litet problem för samerna fast du tycks tro det är stort, läs in problemet innan du kommer med synpunkter".



Här är det ju någon som inte vet eller sett hur en varg beter sig in en renflock iallafall.... Läs in problemet innan du kommer med synpunkter.



Herregud..

URL: http://eajn.webblogg.se/

What do you want to tell me?

Name (required)
Remember me

Mail (will not be published) (required)

Website

Comment

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!