Vargar förtjänar att finnas

Imorse läste jag en artikel på Dt om en vargflytt som kostat samhället två miljoner svenska kronor. Rubriken vinklar så att varghatet ökar på, medans själva artikeln uppmärksammar hur sällsynt och viktig vargen i fråga är. Det den vill få sagt är att det är en sällsynt rysk varg som vi måste ta hand om och försöka få att föröka sig så vi inte får sådan inavel bland våra svenska vargar. Just denna varg har valt att bosätta sig i min samebys område (Idre nya Sameby), vilket självklart skapar problem för oss renskötare.

Min pappa är, och har varit i många år, renskötare på heltid. Det är en liten sameby han är verksam i, och vi har inte speciellt många renar i vårt område (Mellan 2000-2500). När en varg kommer in i samebyns område så är det inte bara risken att renar rivs och blir dödade som oroar oss, den kan även (bara genom att finnas i området) splittra renhjorden och skapa oro i flocken. Min renskötande pappa mår dagligen psykiskt dåligt och undrar för jämnan varför han håller på med det han gör. Det han, egentligen lever för, har blivit ett arbete människor i hans land inte tycker är bra eller viktigt. Ett arbete som många tycker ska duka under för den svenska vargstammens överlevnad. Vad vill vi ha i vårt samhälle? Stora vargflockar eller samer? (jag skrev stora vargflockar eftersom vi inte vill utrota vargen totalt. Vi vill bara kunna leva sida vid sida med den. Vi räknar alltid med att det, varje år, försvinner en viss procent av vår renhjord på grund av rovdjur, det är naturligt. Vi vill bara inte att hela våra liv förstörs av ett enda djur.)

Det som gör mig mest ledsen när jag läser sådana artiklar är kommentarerna. Journalister har som uppgift att skriva vinklat och uppmärksamma folk, men när helt vanliga människor skriver i kommentarsfältet att Samerna tar för mycket plats i samhället och att Samerna redan kostar samhället så mycket med alla sina bidrag de får blir jag ledsen. Ledsen på att ett djur rankas högre än de svenska samerna! När människor tycker att vi ska ta hand om de svenska vargarna, men att de svenska samerna tar för mycket plats? Vars är världen då påväg. Jag blir genuint rädd, och tror att fortsätter det så här har vi ett eget Hunger games på gång. Bryr vi oss så lite om våra medmänniskor, kommer vi snart att börja avliva folk som inte "förtjänar att leva".

Jag tackar på förhand för alla upprörda, arga kommentarer jag kommer få av människor som tycker jag ska Läsa på om ämnet innan jag säger något. Ledsen, jag kan inte vara mera påläst. Min familj och jag lever mitt i sanningen.

Comments

What do you want to tell me?

Name (required)
Remember me

Mail (will not be published) (required)

Website

Comment

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!