Dag 13 - Vanliga fördomar om mig

Jag kan inte komma på. Alltså, fördomar om mig som same finns, absolut. Men då handlar det om fördomar mot samer, och inte om mig personligen. I och för sig tror dom som känner mig att jag lever enbart på pasta, vilket inte är sant. Jag blir upprörd när människor tror att jag fortfarande bara äter pasta med spaghetti och en liten makaron uppepå. Det är inte sant (längre). Det är jättelänge sedan jag åt så mycket pasta.

Men visst, det är väl fördomarna om mig som same som är de största. Att samer bor i kåtor, rider på renar till skolan och vill utrota alla rovdjur i hela världen. De fördomarna levde jag med varje dag i Sverige, men nu är det fördomar om mig som svensk som gäller istället. Så håll i hatten kära landsmän, som svensk är man (enligt icke-svenskar);
  • Snygg (det är i och för sig sant..)
  • bra på att häva sprit
  • lättfotad
  • blonda och blåögda (jag har fått höra fler än en gång att jag förmodligen inte är svensk utan asiat)
  • porrstjärna (alla svenska tjejer har väl spelat in en porrfilm?)
  • moderiktig (finns det ens ett ord som heter så?)
Det är några av fördomarna om oss svenskar.
Så jag kan passa på att flinka in här att det är inte Tyskar som är fula, det är vi svenskar som är snygga..
Catching!

Comments

What do you want to tell me?

Name (required)
Remember me

Mail (will not be published) (required)

Website

Comment

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!