Niceville (The Help)

Jag har spenderat hela eftermiddagen liggande på min säng. Jag har läst ut boken Niceville (orginaltitel; The Help)skriven av Kathryn Stockett. Den handlar om tre kvinnor i Missisippi under 1960 talet (inte längesen alls), två svarta kvinnor och en vit. Om hur det är att leva och arbeta hos en vit kvinna när man själv är svart och inte ses som lika viktig. Hur det är att vara vit och tycka att orättvisorna måste försvinna. Det är en fin bok som fick mig att fundera och inse hur glad jag är att jag lever idag. Att jag är uppväxt i ett land där färgen inte spelar någon roll..

..eller? Vad är egentligen skillnaden från dåtidens "Vita människor är mer betydelsefulla än svarta" och dagens "Samerna/Indianerna/Eskimåerna är ett folk som inte är lika högt uppstående som vanligt folk"?

I alla fall får vi gå på samma toaletter och sitta vid samma bord. Det syns ju knappt utanpå att vi är samer och inte vanliga svenskar. Just saying.

Nu ska jag invänta besök och sedan googla fram filmen The Help. Jag ska se den redan ikväll, så bra var boken.



Fyra av Fem


Comments
tjidtjie skrev 2012-04-02 @ 20:19:26

Visst är den underbar :) Vill oxå se filmen. fammah

What do you want to tell me?

Name (required)
Remember me

Mail (will not be published) (required)

Website

Comment

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!